HAAVEITA
Mustasukkaisuutta, herätyksiä ja lämmin syleily.
Paikka & aika
25. elok. 2024 klo 16.00
Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5, 02770 Espoo, Suomi
Tietoa tapahtumasta
Osa konsertin lipputuloista lahjoitetaan Pidä Saaristo siistinä ry:lle.
Arvioitu kesto: 1h 15min
Jean Sibelius (1865-1957):
Svartsjukans nätter JS 125 lausujalle, viululle, sellolle, pianolle ja laulajalle (1893)
Rebecca Roozeman, viulu
Artturi Aalto, sello
Iivari Aalto, piano
Leni Välimäki, mezzosopraano
Alma Pöysti, lausuja
Amy Beach (1867-1944):
Dreaming op. 15 no. 3 sellolle ja pianolle (sovitus: Amy Beach) (1892)
Artturi Aalto, sello
Iivari Aalto, piano
Aleksandr Borodin (1833-1887):
Jousikvartetto no. 2 (1881)
I Allegro moderato
II Scherzo
III Notturno
IV Finale
Rebecca Roozeman, viulu
Tami Pohjola, viulu
Pisku Ristiluoma, alttoviulu
Artturi Aalto, sello
TEOSESITTELYT:
Jokaisesta konserttilipusta lahjoitetaan 1 € Pidä Saaristo siistinä ry:n toiminnalle.
Konserttiin on mahdollista ostaa myös 30 € kannatuslippu, josta lahjoitetaan 5 €
Pidä Saaristo siistinä ry:lle.
Iivari: “Festarin päätöskonsertin ohjelmisto lähti liikkeelle Borodinista, joka haluttiin ehdottomasti tähän. Tämä on festivaalin konserteista perinteisin, nyt ei kuulla mitään vaikeata tai omituista musiikkia.”
Artturi: “Teoksia yhdistää se, että ne edustavat tietynlaista tarinankerrontaa. Tykkään itse paljon teoksista, joissa on lausuja, joka maalaa yleisölle maiseman.”
Jean Sibelius (1865-1957)
san. J. L. Runeberg
Svartsjukans nätter (1893)
Sibeliuksen säveltämää avointa ja luonnollisuutta henkivää musiikkia.
Iivari: “Svartsjukans nätter -kappaleessa kuuluvat pianolle sävelletyn impromptun tutut teemat. Jokainen pianomusiikkia tunteva havahtuu huomaamaan, että mähän tiedän tämän melodian! Se mikä Sibeliuksen musiikissa oikeastaan aina kuuluu, se meidän luihin ja ytimiin syöpyy.”
Artturi: “Sellaisia Sibeliuksen kamarimusiikkiteoksia, joita kehtaa esittää, ei kuitenkaan ole monia. Tällaisia yksittäisiä helmiä nostaa mielellään esiin.”
Iivari: “Itsellänikin on hieman vaikea suhde Sibeliukseen. Pienissä määrin ja sopivaan kontekstiin pistettynä se kuitenkin toimii.”
Amy Beach (1867-1944)
Dreaming op. 15 nro 3
Unen teemoja ja äärimmäistä kauneutta.
Iivari: “Sibeliuksen teoksen lopussa kuultiin sanat: “ja heräsin”. Amy Beachin Dreaming jatkaa unen teemaa.”
Iivari: “Miksi valitsimme Amy Beachia? Se kertoo minun rakkaudestani hänen musiikkiaan kohtaan. Se on jotain sellaista, joka menee mulla heti ihon alle. Beachilla on äärimmäisen kaunis ja vuolas tapa kirjoittaa musiikkia: tarinallinen ja kerronnallinen. Kun kuulin tämän kappaleen, olin ihan äimänä, että mikä tämä ihana biisi on.”
Aleksandr Borodin (1833-1887)
Jousikvartetto nro 2 D-duuri (1881)
Jos yleisö nukahtelee, nyt on luvassa herätyksiä!
Iivari: “Borodinin vaikuttava toinen jousikvartetto päättää tämän elokuisen festarin. Sekin jatkaa unen teemaa, koska se alkaa jotenkin aamuisen hauraasti.”
Artturi: “Teos on kulkenut yli kymmenen vuotta mukanani. Sen upeat teemat ovat raikuneet isän soittamina meillä kotona. Kuuntelijana on alusta lähtien sellainen fiilis kuin joku ottaisi sinut hellään ja lämpimään syleilyyn. Tuntuu siltä, että kerralla ei edes pysty ottamaan kaikkea vastaan. Parasta olisi tietysti kuulla tämä Borodin-kvartetin esittämänä.
“Edellisten festareiden perusteella uskallettiin ottaa ohjelmistoon isompi teos. Jos ei ihan Borodin-kvartettia, niin on meillä ihan huippu porukka siinä soittamassa. On harva teos, johon mieluummin päättäisin festivaalin. Tähän lopettaminen tuntuu tosi arvokkaalta.”
Kuva: Jiri Komaro