top of page

HAAVEITA

Mustasukkaisuutta, herätyksiä ja lämmin syleily.

HAAVEITA
HAAVEITA

Paikka & aika

25. elok. 2024 klo 16.00

Espoon tuomiokirkko, Kirkkopuisto 5, 02770 Espoo, Suomi

Tietoa tapahtumasta

Osta liput 

Osa konsertin lipputuloista lahjoitetaan Pidä Saaristo siistinä ry:lle.

Arvioitu kesto: 1h 15min

Jean Sibelius (1865-1957):

Svartsjukans nätter JS 125 lausujalle, viululle, sellolle, pianolle ja laulajalle  (1893)

Amy Beach (1867-1944):

Dreaming op. 15 no. 3 pianolle ja sellolle (sovitus: Amy Beach)  (1892)

Aleksandr Borodin (1833-1887):

Jousikvartetto no. 2  (1881)

I Allegro moderato

II Scherzo

III Notturno

IV Finale

Esiintyjät:

Rebecca Roozeman, viulu

Tami Pohjola, viulu

Pisku Ristiluoma, alttoviulu

Artturi Aalto, sello

Leni Välimäki, laulu 

Jonna Järnefelt, lausuja

Iivari Aalto, piano

Jokaisesta konserttilipusta lahjoitetaan 1 € Pidä Saaristo siistinä ry:n toiminnalle. 

Konserttiin on mahdollista ostaa myös 30 € kannatuslippu, josta lahjoitetaan 5 € 

Pidä Saaristo siistinä ry:lle. 

Iivari: “Festarin päätöskonsertin ohjelmisto lähti liikkeelle Borodinista, joka haluttiin ehdottomasti tähän. Tämä on festivaalin konserteista perinteisin, nyt ei kuulla mitään vaikeata tai omituista musiikkia.”

Artturi: “Teoksia yhdistää se, että ne edustavat tietynlaista tarinankerrontaa. Tykkään itse paljon teoksista, joissa on lausuja, joka maalaa yleisölle maiseman.”

Jean Sibelius (1865-1957)

san. J. L. Runeberg

Svartsjukans nätter  (1893)

Sibeliuksen säveltämää avointa ja luonnollisuutta henkivää musiikkia.

Iivari: “Svartsjukans nätter -kappaleessa kuuluvat pianolle sävelletyn impromptun tutut teemat. Jokainen pianomusiikkia tunteva havahtuu huomaamaan, että mähän tiedän tämän melodian! Se mikä Sibeliuksen musiikissa oikeastaan aina kuuluu, se meidän luihin ja ytimiin syöpyy.”

Artturi: “Sellaisia Sibeliuksen kamarimusiikkiteoksia, joita kehtaa esittää, ei kuitenkaan ole monia. Tällaisia yksittäisiä helmiä nostaa mielellään esiin.”

Iivari: “Itsellänikin on hieman vaikea suhde Sibeliukseen. Pienissä määrin ja sopivaan kontekstiin pistettynä se kuitenkin toimii.”

Amy Beach (1867-1944)

Dreaming op. 15 nro 3

Unen teemoja ja äärimmäistä kauneutta.

Iivari: “Sibeliuksen teoksen lopussa kuultiin sanat: “ja heräsin”. Amy Beachin Dreaming jatkaa unen teemaa.”

Iivari: “Miksi valitsimme Amy Beachia? Se kertoo minun rakkaudestani hänen musiikkiaan kohtaan. Se on jotain sellaista, joka menee mulla heti ihon alle. Beachilla on äärimmäisen kaunis ja vuolas tapa kirjoittaa musiikkia: tarinallinen ja kerronnallinen. Kun kuulin tämän kappaleen, olin ihan äimänä, että mikä tämä ihana biisi on.”

Aleksandr Borodin (1833-1887)

Jousikvartetto nro 2 D-duuri (1881)

1. Allegro moderato

2. Scherzo. Allegro

3. Notturno. Andante

4. Finale. Andante - Vivace

Jos yleisö nukahtelee, nyt on luvassa herätyksiä!

Iivari: “Borodinin vaikuttava toinen jousikvartetto päättää tämän elokuisen festarin. Sekin jatkaa unen teemaa, koska se alkaa jotenkin aamuisen hauraasti.”

Artturi: “Teos on kulkenut yli kymmenen vuotta mukanani. Sen upeat teemat ovat raikuneet isän soittamina meillä kotona. Kuuntelijana on alusta lähtien sellainen fiilis kuin joku ottaisi sinut hellään ja lämpimään syleilyyn. Tuntuu siltä, että kerralla ei edes pysty ottamaan kaikkea vastaan. Parasta olisi tietysti kuulla tämä Borodin-kvartetin esittämänä.

“Edellisten festareiden perusteella uskallettiin ottaa ohjelmistoon isompi teos. Jos ei ihan Borodin-kvartettia, niin on meillä ihan huippu porukka siinä soittamassa. On harva teos, johon mieluummin päättäisin festivaalin. Tähän lopettaminen tuntuu tosi arvokkaalta.”

Kuva: Jiri Komaro

Jaa tämä tapahtuma

bottom of page