top of page

Kuumalla radalla

Tanssit, viilentävää inkivääriä ja loppujytky

Kuumalla radalla
Kuumalla radalla

Paikka & aika

31.8.2025 klo 16.00 – 17.00

Kauklahden kappeli

Tietoa tapahtumasta

Osta liput 


Arvioitu kesto 1h



Béla Bartók (1881–1945)

Rapsodia nro 1 viululle ja pianolle Sz. 87 (1928)

I Lassú

II Friss


Triinu Piirsalu, viulu

Iivari Aalto, piano




Zoltán Kodály (1882–1967)

Intermezzo jousitriolle (1905)


Tami Pohjola, viulu

Annariina Jokela, alttoviulu

Artturi Aalto, sello




George Enescu (1881–1955)

Jousioktetto op. 7 (1900)

I Très modéré

II Même temps

III Très fougueux

IV Mouvement de valse bien rythmée


Otto Antikainen, viulu

Rebecca Roozeman, viulu

Triinu Piirsalu, viulu

Tami Pohjola, viulu

Charlotta Westerback, alttoviulu

Annariina Jokela, alttoviulu

Artturi Aalto, sello

Jonathan Roozeman, sello




RADALLA-festivaalin tekstit pohjautuvat taiteellisten johtajien Artturi ja Iivari Aallon keskusteluihin esitettävistä teoksista ja festivaalin tematiikasta. 


Tämän vuoden festari esittelee monipuolisen ohjelman, joka kietoutuu kansanmusiikin ja Olli Mustosen sävellysten ympärille.


Festivaalin päätöskonsertissa kuullaan jälleen kansanmusiikin sävyjä. Luvassa on tyyntä ennen myrskyä – taide edellä. Béla Bartókin sävelkielessä nousevat esiin romanialaiset tanssit. Jatkoksi sopivat hienosti säveltäjät Zoltán Kodály ja George Enescu, jotka tulevat samalta alueelta.


Iivari: “Bartókin ensimmäisessä rapsodiassa kuuluvat romanialaiset vaikutteet. Valitsimme ohjelmaan ykkösen, joka on viulistille varmasti siedettävämpi urakka kuin kakkonen.”


Artturi: “Näiden kahden rapsodian säveltäminen oli Bartókille hyvin henkilökohtainen projekti. Hän ei paljastanut asiaa kenellekään ennen teosten julkaisemista. Rapsodiat ovat puhdasta Bartókia, romanialaiset sävyt ja painotukset ovat niissä vahvimmillaan.”


Iivari: “Olen viettänyt viime lukuvuoden vaihdossa unkarilaisella opettajalla Stuttgartissa, joten konsertin musiikki on ollut läheinen osa elämääni. Aina kun tulen tunnille, hän soittaa Bartókia tai Ligetiä. Olen ollut pienessä unkarikylvyssä.”


Iivari: “Kodályn sävellykset ovat hyvin laulavia ja kauniita. Niistä tulee lämmin ja melankolinen olo. Kuulijan korvat saavat hieman lepoa. On hyvä, ettei päätöskonsertti ole pelkkää riehumista.”


Artturi: “Kodályn musiikki on myös tosi elinvoimaista. Olen tutkiskellut paljon hänen tuotantoaan kuluneena vuonna Oslossa. Kun Bartók toimii konsertissa linkkinä Enescuun, tässä välissä Kodály on paletin puhdistaja. Intermezzo valmistelee ottamaan vastaan loppupommin, sellaisen puoliraa’an puolen kilon pihvin.”


Artturi: “Enescun 19-vuotiaana säveltämä Jousioktetto on uskomattoman hieno teos, jonka esittämisestä oikealla iskuryhmällä olen haaveillut teini-iästä lähtien. Avajaiskonsertissa Mustosen Nonetto vaati ison määrän jousisoittajia, joten aika nopeasti tajusin, että pitkäaikainen unelma on mahdollista toteuttaa. 


Jousioktetto esitettiin vasta yhdeksän vuotta valmistumisen jälkeen, sillä se oli aluksi liian vaikea soittaa. Lopullisessa ensiesityksessä Enescu oli kapellimestarina johtamassa yhtyettä.”


Iivari: “Itse olen onnellinen, että saan nauttia väli-inkivääristä ja lopun pihvistä yleisön joukossa.” 


Iivari: “Jos Enescu on se pihvi, niin Kodály on inkivääri siinä välissä.”




Kuva: Alisa Tilli

Jaa tämä tapahtuma

RADALLA

Festivaalitoimisto

TILAA UUTISKIRJE

Seuraa meitä

  • Instagram
  • Facebook
  • TikTok

Liity postituslistalle!

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!

KirkkoEspoossa_EspoonTuomiokirkkoseurakunta.png

KAARLEHTO OY

KulttuuriEspoo_logo_rgb_valkoinen.png
Espoo_logot_RGB_Espoon_sininen.png
MES-logo_edited.png

© RADALLA 2025 • Festivaalin taideteos: Timo Hanhinen • Haastattelut ja esittelyt: Katri Henriksson • Promokuvat: Tuomas Tenkanen • Suunnittelu ja taitto: Emilia Granroth & Oskari Holopainen

bottom of page